Jesteś na Facebooku? Polub nasz fanpage
Przejdź na stronę AUTOREDUTA

Dyrektywa GVO, czyli dlaczego warto rozważyć serwis nieautoryzowany?

| | Komentarze:

fot. AUTOREDUTA

Dyrektywa GVO daje prawo każdemu użytkownikowi auta do jego naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta. W obecnej formie została wprowadzona w Unii Europejskiej już w 2010 roku. Powstała ona w celu wspierania konkurencyjności na rynku, gdyż umożliwiła nieautoryzowanym serwisom swobodne działanie w sektorze motoryzacyjnym. Sądzę jednak z doświadczenia własnego w branży, że wciąż wiedza na ten temat wśród klientów jest dość niska.

Gwarancja - jej prawidłowość i ważność

Możliwość naprawy samochodu w nieautoryzowanym serwisie aut bez utraty gwarancji pozwala przede wszystkim ograniczyć koszty naprawy. Zanim dyrektywa GVO ujrzała światło dzienne, autoryzowane serwisy samochodowe dyktowały bardzo wysokie ceny, gdyż nie musiały obawiać się konkurencji. Każda naprawa poza ASO oznaczała utratę gwarancji, dlatego mało kto decydował się na takie ryzyko. W tej chwili każdy właściciel samochodu ma prawo wybrać, gdzie chce dokonać naprawy swojego auta, a groźby dotyczące utraty gwarancji po naprawie w serwisie nieautoryzowanym są niezgodne z prawem. Producent może odmówić uznania gwarancji jedynie w wypadku, gdy udowodni, że naprawa nie została przeprowadzona zgodnie z dokumentacją techniczną. Dlatego bardzo ważne, żeby wybierając nieautoryzowany serwis samochodowy upewnić się, że przeprowadzane w nim naprawy są zgodne z wymogami producenta pojazdu.

Czy naprawy dokonane będą na oryginalnych częściach zamiennych?

Autoryzowane serwisy używają oryginalnych części zamiennych w opakowaniu producenta samochodu, które są znacznie droższe niż zamienniki o identycznych parametrach jakościowych, często jedynym co je odróżnia to logo producenta. Dyrektywa dała możliwość wyboru nieautoryzowanym serwisom, czy użyją droższych części oryginalnych, czy części alternatywnych sprzedawanych przez niezależnych dystrybutorów. Obecnie na rynku prócz części oryginalnych z logo producenta oznaczonych literą O, możemy się spotkać z częściami zamiennymi produkowanymi z tych samych materiałów i zgodnie z tą samą specyfikacją, ale w neutralnym opakowaniu (oznaczone literą Q), części porównywalnej jakości posiadające certyfikat niezależnej jednostki badawczej (litera P) oraz niecertyfikowane zamienniki (litera Z).

Co, gdy ASO stwierdzi, że straciliśmy gwarancję?

Jeśli zostaliśmy poinformowani w ASO, że grozi nam utrata gwarancji w wypadku naprawy w niezależnym serwisie, możemy zgłosić ten przepadek w Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Antymonopolistyczna dyrektywa GVO została wprowadzona, by chronić kierowców przed nieuczciwymi działaniami autoryzowanych serwisów, próbujących zmusić właścicieli samochodów do kupowania nawet kilkakrotnie drożnych części i wysokich kosztów robocizny pod groźbą utraty gwarancji. Dlatego zawsze należy z rozwagą wybierać miejsce, w którym serwisujemy swoje auto po to, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.

Polub fanpage AUTOREDUTY

tagi:#gvo

Inne wpisy autora