Jesteś na Facebooku? Polub nasz fanpage
Przejdź na stronę AUTOREDUTA

Jak należy czytać oznaczenia na szybach samochodowych?

| | Komentarze:

Przykładowe oznaczenie na szybie

fot. bmw-klub.pl

Warto znać oznaczenia szyb umieszczonych na autach. Dzięki temu możemy nie tylko przyłapać na kłamstwie nieuczciwego sprzedawcę samochodu, ale także uniknąć mandatu. Oznaczenia te zawierają kilka bardzo istotnych informacji. Jakich?

Jaki jest regulamin dotyczący homologacji szyb w Unii Europejskiej, który nas obowiązuje?

Litera E oznacza homologację danego typu szyb w danym kraju - tj. prawo do poruszania się po drodze auta z danymi parametrami oszklenia. Dla każdego samochodu są one dokładnie określone normami zawartymi w regulaminie dot. homologacji nr. 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Zgodnie z tymi wytycznymi szyby polskich producentów mają nadany numer: 20. Nie powinno jednak to nikogo niepokoić, gdy akurat nasz samochód ma na przykład nadaną 2 (jest to oznaczenie szyb francuskiego producenta), czy też 6 (holenderskiego) - wszystkie te oznaczenia homologacyjne respektowane są także w naszym kraju. Numer widniejący przy okrągłym znaczku z literą E, rozpoczynający się od 43R, to dokładny numer konkretnego przepisu z regulaminu homologacji EKG ONZ.

Które oznaczenie należy do producenta?

W centralnym punkcie oznaczenia ukazane jest logo lub marka samochodu oraz nazwa producenta szyby, np.: BMW Pilkington czy Audi Guardian.

Jakie są typy i oznaczenia rodzajów szyb jeżdżących na polskich drogach?

Następnie zostaje określony typ szyby. Najczęściej mamy do czynienia ze szkłem hartowanym. Kolejnym rodzajem szyb są szyby laminowane. W praktyce różnica między szybą hartowaną, a laminowaną polega na tym, że ta pierwsza w razie rozbicia rozpadnie się na małe części, a poza tym jej specjalistyczna obróbka ma sprawić, że będzie ona bardziej odporna na uszkodzenia typu zginanie, ale w razie uderzenia choćby drobnego kamyczka łatwo ulegnie uszkodzeniu. Stąd klejone szyby - czyli laminowane - kilkuwarstwowe z folią znajdująca się pomiędzy jedną, a drugą szybą. Przy jej uderzeniu szyba po prostu pęknie. Niestety ten typ można jedynie zamontować w szybie przedniej, w bocznych i tylniej póki co nie.

Jak poprawnie oznaczona powinna być data produkcji?

Datę produkcji oznaczają te, kropki znajdujące się na samym dole oznakowania. Ilość kropek wskazuje na miesiąc, w którym szyba została wyprodukowana. Jeśli kropki są przed cyfrą, to szyba powstała w okresie od stycznia (1 kropka) do czerwca (6 kropek), z kolei jeśli za cyfrą, to od lipca (6 kropek) do grudnia (1 kropka). Cyfra oznacza rocznik produkcji. Zazwyczaj jest to jedna lub dwie ostatnie cyfry roku produkcji.

AS, M, DOT – co oznaczają te skróty w oznaczeniu szyby?

AS to skrót od American Standard. Poniżej wymieniam najczęściej występujące oznaczenia:

AS1 – szyba laminowana;

AS2 – szyba hartowana, która ze względu na kruchość nie może być szybą przednią;

AS3 – szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze;

DOT, czyli Departament of Transport, to oznaczenie zgodności produkcji z normą amerykańską. Za skrótem następuje numer producenta.

Cyfry występujące po literze M wskazują na typ budowy szkła. Określają m.in. jego grubość oraz kolor.

Gdy kupujesz auta oznaczenie szyb staje się szczególnie ważne, gdyż...

Kodowanie szyb może wydawać się mało istotne, ale umiejętność czytania danych przyda się na przykład kupującym samochód używany. Oczywiście najważniejsza będzie data produkcji. Szyba nie musi być wyprodukowana w tym samym roku, co nasz samochód, ale jeśli jest starsza od pojazdu więcej, niż o rok, powinno to wzbudzić nasze podejrzenia. Należy jednak pamiętać, że nowa szyba niekoniecznie oznacza, że samochód uległ wypadkowi. Być może uszkodził ją jakiś kamyk, który wypadł spod kół innego kierowcy. Nie zaszkodzi jednak dopytać właściciela o przyczynę wymiany.

Polub fanpage AUTOREDUTY

Inne wpisy autora