Jesteś na Facebooku? Polub nasz fanpage
Przejdź na stronę AUTOREDUTA

Jak ustawić geometrię zawieszenia i inne pytania o zbieżność kół

| | Komentarze:

W serwisach AUTOREDUTA geometria zawieszenia 20% taniej!

fot. Shutterstock

Idzie wiosna. Temperatury idą w górę, a wraz z nimi rosną również kolejki do punktów wymiany opon. Ci, którzy nie używają uniwersalnych opon całorocznych, w najbliższym czasie będą zmieniali je na letnie. Przy tej okazji, warto zainteresować się również geometrią zawieszenia naszego auta.

Co to jest geometria zawieszenia?

Układ kierowniczy samochodów jest tak skonstruowany, aby zapewnić odpowiednią mobilność pojazdu dzięki zachowaniu wymaganych wartości kątów ustawienia kół. Ich dobre ustawienie wspomaga zwrotność auta, ułatwia jazdę po linii prostej oraz zapobiega nadmiernemu i niewłaściwemu zużywaniu się opon. Zależności między kątami elementów układu kierowniczego to właśnie geometria zawieszenia. Jej optymalne ustawienie z grubsza rzecz ujmując polega na znalezieniu złotego środka pomiędzy ustawieniem opon przy poruszaniu się po prostej, a jazdą na zakrętach. W pierwszym przypadku najlepiej by było, gdyby płaszczyzny obrotu kół zostały ustawione równolegle do osi pojazdu. W drugim zaś istotne jest to, aby poruszały się one z promieniem mniejszym dla kół wewnętrznych i większym dla zewnętrznych. Odpowiednie ustawienie sprawi, że niezależnie od tego czy auto będzie jechało prosto, czy zakręcało, cała powierzchnia opony będzie stykała się z jezdnią. Dzięki temu, jej przyczepność zostanie w pełni wykorzystana i wpłynie to korzystnie na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Parametry geometrii zawieszenia

Trzy najważniejsze parametry, które bierze się pod uwagę przy określaniu prawidłowej geometrii zawieszenia pojazdu, to: zbieżność, kąt pochylenia kół i kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy. Są to ustawienia możliwe do wyregulowania. W przypadku tych na które nie mamy już wpływu, mówimy o: kącie pochylenia osi zwrotnicy, promieniu zataczania, przesunięciu osi zwrotnicy względem osi koła, oraz różnicy kątów skrętu koła wewnętrznego i zewnętrznego. Wszystkie z nich należy regularnie kontrolować podczas okresowych badań pojazdu, gdyż mają one bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zbieżność kół

To najważniejsze ustawienie określa wzajemną relację kół przednich i tylnich. Patrząc na auto może się nam wydawać, że koła przednie są idealnie równoległe względem tylnych. Jednak tak nie jest, bowiem prawidłowo ustawione przednie koła, zawsze będą o +/-3 stopnie odchylone od osi kierunku jazdy. Jeżeli są one ustawione dodatnio, mówi się o zbieżnym ustawieniu. W przypadku ujemnego – jest ono rozbieżne. Ĺšle ustawiona zbieżność kół skutkuje ściąganiem auta na prawą bądź lewą stronę, utrudniając prostą jazdę. Może mieć również wpływ na wypadnięcie samochodu z osi ruchu podczas zakrętu.
To w jaki sposób ustawione są koła ma również bezpośrednie przełożenie na sposób w jaki zużywają się opony w aucie, a co za tym idzie – na przyczepność pojazdu do drogi. Dzięki regularnym kontrolom stanu geometrii zawieszenia, jesteśmy w stanie sprawić, że opony posłużą nam dłużej i będziemy mogli w pełni wykorzystać ich potencjał.

Jak często sprawdzać stan geometrii zawieszenia?

Nie wystarczy raz wyregulować kątów, aby cieszyć się bezpieczną jazdą autem już na zawsze. Mogą się one rozregulować nie tylko w sytuacji w której ulegniemy wypadkowi drogowemu. Wystarczy mocne uderzenie kołem w krawężnik, wjechanie w głęboką dziurę, jazda po kiepskich drogach, bądź też stopniowe zużywanie się części zawieszenia takich jak: sworznie, tuleje wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, łożyska czy piasty, aby te precyzyjne ustawienia się zepsuły. Czy po wymianie opon należy ustawiać zbieżność kół? Wydaje się to całkiem dobrym pomysłem, o ile regularnie zmieniamy ogumienie naszego auta z letniego na zimowe i z zimowego na letnie. Warto pamiętać o tym, gdyż są to parametry auta niezwykle ważne i mogące mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo na drodze nie tylko nasze, ale też innych uczestników ruchu.

Zadbaj o auto na wiosnę!

Przy wiosennej wymianie opon dobrze jest zafundować swojemu auto kontrolę geometrii zawieszenia. Nie tylko w przypadku, kiedy już zaczynasz czuć niepokojące znoszenia samochodu podczas jazdy. Usługa ta jest dostępna w każdym warsztacie z dobrym sprzętem, a zdecydowanie lepiej zadbać o swoje bezpieczeństwo zawczasu niż potem mierzyć się z konsekwencjami własnego zaniedbania i kupować nowy pojazd.

Polub fanpage AUTOREDUTY

Inne wpisy autora